Vállalat társadalmi felelősségvállalása

A gazdasági szervezetek társadalomban betöltött szerepéről való gondolkodás gyakorlatilag egyidős
magukkal a vállalatokkal. A vállalati szociális szerepvállalás értelemszerűen
sokat változott az évszázadok során, viszont a mai értelemben vett társadalmi felelősségvállalás definiálása
csupán csak a XX. század elejére tehető, azaz a nagyvállalatok megjelenésének
kezdeti időszakára, amikor az USA-ban az 1920-as, 1930-as években létrejöttek
az első nagyvállalatok.
Az Európai Unió értelmezésében a vállalatok társadalmi felelősségvállalása (corporate social responsibility, rövidítés: CSR) úgy definiálható, hogy az a tevékenység, amikor a vállalatok önkéntesen szociális és
környezeti szempontokat érvényesítenek üzleti tevékenységükben és a partnereikkel
fenntartott kapcsolataikban [European Commission, 2001].
A CSR-követő
vállalatok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy a törvény által előírt kötelezettségeiken túl olyan gazdasági lépéseket tegyenek, melyek kedvező hatást gyakorolnak a környezetre és az emberekre.
Kezdeményezéstípusok
A vállalatok társadalmi felelősségvállalási tevékenysége jellemzően hat kezdeményezéstípus valamelyikéhez köthető, rendszerint akár többhöz is. Ezek a következők:
- Vállalati jótékonyság: karitatív célú céges adományok, akár vállalati alapítványon keresztül (pl. egy játszótér felújítása, egy iskolának digitális eszközök adományozása).
- Közösségi önkéntesség: céges szervezésű önkéntes tevékenysége (pl. szemétszedés egy erdőben).
- Felelősségteljes üzleti gyakorlatok: etikusan előállított, az ügyfelek számára vonzó termékek és szolgáltatások (pl. újrahasznosított anyagból készült csomagolás).
- Felkarolt ügyek és aktivizmus: a vállalat által hivatalosan, anyagilag is támogatott kampányok (pl. környezetvédő aktivisták által kezdeményezett ügyek).
- Nemes ügyhöz kötődő marketing: promóciós termékértékesítésre alapozott adományok (pl. minden eladott termék után 100 Ft-ot egy adott célra fordít a vállalat).
- Vállalati szemléletformáló aktivitás: a cég által finanszírozott kampányok, amelyekkel az emberek magatartásában érhetők el változások (pl. szelektív szemétgyűjtés). Miközben az ügymarketing esetében a vállalat úgy teljesít egy CSR-feladatot, hogy közben saját bevételei is emelkednek, a vállalati jótékonyságban és a közösségi önkéntességben általában nem jelenik meg a profitmotívum.
A CSR-kezdeményezések kategóriái:
- környezeti felelősség;
- emberi jogi felelősség;
- emberbaráti felelősség;
- gazdasági felelősség.
A vállalatok társadaslmi felelősségvállalásának értelmezése
A CSR tevékenységet még napjainkban is sokan sokféleképpen értelmezik, nem csak az Európai Unión belül, hanem szerte a világon. Ugyanakkor, léteznek olyan többé-kevésbé közös referenciapontok, fogalmi elemek, amelyek elfogadása, értelmezése jellemzően azonos. Ezek közül a legfontosabbak a következők:
- Szociálisan felelősnek lenni nem pusztán a fennálló jogi követelmények teljesítését jelenti. A CSR mindig a vonatkozó alapvető jogi elvárások túlteljesítéseként értékelendő, és éppen ezért lényegi fogalmi eleme az önkéntesség.
- A CSR-re nem szabad úgy tekinteni, mint a hatályos szociális, munkajogi vagy éppen környezetvédelmi jogi szabályok helyettesítőjére, pótlékára. A szociális felelősségvállalás inkább kiegészíti a jogszabályok által meghatározott kötelezettségeket.
- A CSR-tevékenység nem egy szabadon választható "plusz" a vállalat alapvető tevékenységi köréhez képest, hanem ahhoz szervesen kapcsolódik, illetve illeszkedik a szervezet átfogó üzleti stratégiájába is. Ezért általában a CSR-t leginkább egy vállalati hozzáállásnak tekinthetjük, azaz, egy olyan lehetséges útja a vállalatvezetésnek, amely együtt szolgálja a vállalat üzleti sikerének fenntarthatóságát, illetve az univerzális fenntartható fejlődési eszmét. Ebből eredendően, a vállalatok társadalmi felelősségvállalása szorosan kapcsolódik a fenntartható fejlődés ideológiájához.
- Természeténél fogva a CSR egy globális kérdés, így hatása is világméretű.
- A CSR irányú aktivitás és elkötelezettség minden típusú és méretű gazdasági szervezetre nézve alkalmazható és hasznos, függetlenül attól, hogy milyen gazdasági ágazatban tevékenykedik a vállalkozás.
- A társadalmi felelősségvállalás egyik fontos elemi feltétele és egyben elve a hatékony kommunikáció és kapcsolat kifejlesztése a vállalat és valamennyi azt körülfonó belső és külső érdekelt között.
- Egy CSR szemléletű gazdasági szervezet esetén alapvető fontosságú a menedzserek, alkalmazottak és egyéb szereplőik megfelelő CSR-tematikájú képzésének és gyakorlatának, jártasságának erősítése és elősegítése.
- A CSR sikere, jelentősége a transzparencián, az átláthatóságon, illetve a hitelt érdemlő értékelési és érvényesítési mechanizmusokon, eszközökön áll.