STEEP-elemzés

A szervezetek makrokörnyezetének egyik bevállt módszere a STEEP-analízis. Az elemzés során öt fő tényező kerül megvizsgálásra:
Social - Társadalmi környezet
Technological - Technológiai környezet
Economic - Gazdasági környezet
Environmental - Természeti környezet (környezetvédelem)
Political - Politikai és jogi környezet
A makrokörnyezet volumenéből adódóan egy vállalkozás nem tud hatást gyakorolni makrokörnyezetére, viszont a makrokörnyezet hatást gyakorol minden vállalkozásra.
Társadalmi környezet: A társadalmi fejlemények olyan tényezőket foglalnak magukban, mint például a fogyasztói magatartás demográfia, vallás, életmód, értékek és reklám.
Technológiai környezet: Az elemzés technológiai vonatkozása nagymértékben a technológiai fejlesztésekre összpontosít. Olyan tényezőket foglal magában, mint például az innováció , a kommunikáció, az energia, a közlekedés, a kutatás és fejlesztés, a szabadalmi szabályozás és a termékek életciklusa.
Gazdasági környezet: A gazdasági állapot erősen összefügg a fogyasztók vásárlási pozíciójával. Ebben a lépésben olyan tényezőket érdemes figyelembe venni, mint például a kamatlábak, a nemzetközi kereskedelem, az adók, a megtakarítások, az infláció, a támogatások, a munkahelyek elérhetősége és a vállalkozói szellem.
Környezetvédelem: A környezeti fejlesztések olyan ökoszisztéma-tényezőket érintenek, mint a víz, a szél, az élelmiszer, a talaj, az energia, a szennyezés és a környezetvédelmi előírások.
Politikai és jogi környezet: A politikai fejlemények nagymértékben befolyásolhatják az egyéneket és a szervezeteket. Fontos tisztában lenni a várható közelgő hatalomváltásokkal. A politikai fejlemények hatással lehetnek a környezetvédelemre , a pénzügyi piacokra, a kereskedelemre és egyéb törvényekre. A figyelembe veendő tényezők közé tartozik a politikai stabilitás, a monopóliumok szabályozása, az adópolitika, az árszabályozás, a fogyasztóvédelem, a joghatóság és a szakszervezetek.
A külső környezet elemzése során:
- fel kell mérni a kérdéses környezeten belüli tendenciákat;
- azonosítani kell a trendeket és a kapcsolódó kérdéseket;
- előre kell jelezni a kérdések jövőbeli irányait és
- le kell vezetni a következményeket.
A STEEP-elemzés elvégzése során fontos, hogy betartsuk a különböző lépések sorrendjét:
1. Lépés: Az elemzett elemek (STEEP) megértése
Az első lépés arra készteti az elemzőt, hogy megértse a környezet értékelendő tényezőit. Így kiindulásként az alábbi kérdések megválaszolásával érdemes kezdeni:
- Melyek a kulcsfontosságú trendek és események az elemen belül, és milyen bizonyítékok támasztják alá ezeket a tendenciákat?
- Hogyan alakultak ezek a tendenciák történelmileg?
- Milyen természetű a változás az Ön által észlelt trendekben?
- Milyen hatással vannak a trendek a cégre?
2. lépés: Értékelje a különböző trendek közötti kapcsolatokat
Ez a lépés magában foglalja a trendek és a külső környezet elemeivel fennálló kölcsönhatások megfelelő értékelését. Az elemzés e részének fő célja annak feltárása, hogy milyen konfliktusok vannak a trendek között, és milyenek a trendek közötti kölcsönhatások.
3. lépés: Kapcsolja össze a trendeket a problémákkal
Azonosítani kell azokat a trendeket, amelyek jelentős szerepet játszanak a vállalat céljainak elérésében zajló folyamatok fellendítésében vagy hátráltatásában. Ennek a lépésnek a végrehajtásának legjobb módja talán az, ha a vizsgálat során összeállításra kerül a lehetséges trendek listája, majd fokozatosan szűkítjük a listát a fő problémákra fókuszálva.
4. lépés: A problémák előrejelzése
Ebben a szakaszban a STEEP elemzést az előző lépések során gyűjtött információkból kiindulva kell elvégezni. Tehát, az összegyűjtött adatokból kellene meghatározni, illetve előrejelezni, hogy mik lehetnek a problémák mögött meghúzódó hajtóerők. Ezért ennél a lépésnél azonosítani kellene a trendek okait és tüneteit, majd ezek alapján megtalálni a lehetséges hajtóerőket. Ha sikerül ezeket meghatározni, akkor ezek az ismeretek nagymértékben elősegíthetik a cég döntéshozatali folyamatát.
5. lépés: A következtetések levezetése
A STEEP-elemzés segíti a vállalatot stratégiai döntésének meghozatalában.