STEEP-elemzés

2024.02.29

A szervezetek makrokörnyezetének egyik bevállt módszere a STEEP-analízis. Az elemzés során öt fő tényező kerül megvizsgálásra:

     Social - Társadalmi környezet
     Technological - Technológiai környezet
     Economic - Gazdasági környezet
     Environmental - Természeti környezet (környezetvédelem)
     Political - Politikai és jogi környezet

A makrokörnyezet volumenéből adódóan egy vállalkozás nem tud hatást gyakorolni makrokörnyezetére, viszont a makrokörnyezet hatást gyakorol minden vállalkozásra.

Társadalmi környezet: A társadalmi fejlemények olyan tényezőket foglalnak magukban, mint például a fogyasztói magatartás demográfia, vallás, életmód, értékek és reklám.

Technológiai környezet: Az elemzés technológiai vonatkozása nagymértékben a technológiai fejlesztésekre összpontosít. Olyan tényezőket foglal magában, mint például az innováció , a kommunikáció, az energia, a közlekedés, a kutatás és fejlesztés, a szabadalmi szabályozás és a termékek életciklusa.

Gazdasági környezet: A gazdasági állapot erősen összefügg a fogyasztók vásárlási pozíciójával. Ebben a lépésben olyan tényezőket érdemes figyelembe venni, mint például a kamatlábak, a nemzetközi kereskedelem, az adók, a megtakarítások, az infláció, a támogatások, a munkahelyek elérhetősége és a vállalkozói szellem.

Környezetvédelem: A környezeti fejlesztések olyan ökoszisztéma-tényezőket érintenek, mint a víz, a szél, az élelmiszer, a talaj, az energia, a szennyezés és a környezetvédelmi előírások.

Politikai és jogi környezet: A politikai fejlemények nagymértékben befolyásolhatják az egyéneket és a szervezeteket. Fontos tisztában lenni a várható közelgő hatalomváltásokkal. A politikai fejlemények hatással lehetnek a környezetvédelemre , a pénzügyi piacokra, a kereskedelemre és egyéb törvényekre. A figyelembe veendő tényezők közé tartozik a politikai stabilitás, a monopóliumok szabályozása, az adópolitika, az árszabályozás, a fogyasztóvédelem, a joghatóság és a szakszervezetek.


A külső környezet elemzése során: 

  • fel kell mérni a kérdéses környezeten belüli tendenciákat; 
  • azonosítani kell a trendeket és a kapcsolódó kérdéseket; 
  • előre kell jelezni a kérdések jövőbeli irányait és 
  • le kell vezetni a következményeket. 

A STEEP-elemzés elvégzése során fontos, hogy betartsuk a különböző lépések sorrendjét:

1. Lépés: Az elemzett elemek (STEEP) megértése

Az első lépés arra készteti az elemzőt, hogy megértse a környezet értékelendő tényezőit. Így kiindulásként az alábbi kérdések megválaszolásával érdemes kezdeni:

  • Melyek a kulcsfontosságú trendek és események az elemen belül, és milyen bizonyítékok támasztják alá ezeket a tendenciákat?
  • Hogyan alakultak ezek a tendenciák történelmileg?
  • Milyen természetű a változás az Ön által észlelt trendekben?
  • Milyen hatással vannak a trendek a cégre?

2. lépés: Értékelje a különböző trendek közötti kapcsolatokat

Ez a lépés magában foglalja a trendek és a külső környezet elemeivel fennálló kölcsönhatások megfelelő értékelését. Az elemzés e részének fő célja annak feltárása, hogy milyen konfliktusok vannak a trendek között, és milyenek a trendek közötti kölcsönhatások.

3. lépés: Kapcsolja össze a trendeket a problémákkal

Azonosítani kell azokat a trendeket, amelyek jelentős szerepet játszanak a vállalat céljainak elérésében zajló folyamatok fellendítésében vagy hátráltatásában. Ennek a lépésnek a végrehajtásának legjobb módja talán az, ha a vizsgálat során összeállításra kerül a lehetséges trendek listája, majd fokozatosan szűkítjük a listát a fő problémákra fókuszálva.

4. lépés: A problémák előrejelzése

Ebben a szakaszban a STEEP elemzést az előző lépések során gyűjtött információkból kiindulva kell elvégezni. Tehát, az összegyűjtött adatokból kellene meghatározni, illetve előrejelezni, hogy mik lehetnek a problémák mögött meghúzódó hajtóerők. Ezért ennél a lépésnél azonosítani kellene a trendek okait és tüneteit, majd ezek alapján megtalálni a lehetséges hajtóerőket. Ha sikerül ezeket meghatározni, akkor ezek az ismeretek nagymértékben elősegíthetik a cég döntéshozatali folyamatát.

5. lépés: A következtetések levezetése

A következmények levezetése döntő lépés. Egyedülálló lehetőséget biztosít a külső környezettel kapcsolatos következtetések vagy döntések meghozatalára. Ez segíthet kikövetkeztetni, hogy az egyes tényezők hogyan befolyásolhatják a jelenlegi és jövőbeli stratégiai kezdeményezéseket.

A STEEP-elemzés segíti a vállalatot stratégiai döntésének meghozatalában. 

© 2007 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el