Brainstorming - Ötletelés

2024.02.25

Egy probléma megoldása céljából a csoportos gondolkodás, ötletelés gyakorlatilag egyidős az emberiséggel, azonban ez a fogalom csak 1953-ban jelent meg először a szakirodalomban Alex Osborn reklámigazgató által az Alkalmazott képzelet c. könyvében. Ezt követően a kutatók tovább fejlesztették az ötletroham technikáját, így napjainkban ez a módszer már egy bevett gyakorlat a vállalatoknál. 

Mi az a Brainstorming?

A Brainstorming a problémamegoldás laza, informális megközelítését kombinálja az oldalirányú gondolkodással. Arra ösztönzi az embereket, hogy olyan gondolatokkal és ötletekkel álljanak elő, amelyek elsőre kissé őrültnek tűnhetnek. Ezen ötletek egy része eredeti, kreatív megoldásokká alakítható egy adott problémára, míg másik része még több ötletet ébreszthetnek az ötletelésben résztvevőkben. Ez segít kimozdítani a közreműködőket a "szokásos" gondolkodásmódjukból.

Ezért az ötletbörze során a résztvevőknek kerülniük kell az ötletek kritizálását, mivel az ítélkezés gátolja az ötletgenerálást és korlátozza a kreativitást. Ez a módszer megpróbál feltárni lehetőségeket, és egyben lerombolni a probléma határaira vonatkozó helytelen feltételezéseket. 

A folyamat során érdemes értékelni a különböző ötleteket, azaz, mik azok amelyek jók lehetnek, és mik azok, melyeket érdemes elvetni. 

Miért érdemes Brainstormingot használni?

Az ötletbörze szabad és nyitott környezetet biztosít, amely mindenkit aktív részvételre ösztönöz. A különleges ötleteket szívesen látjuk, és ezekre lehet további ötleteket építeni. Ezáltal, minden résztvevőt arra biztatunk, hogy teljes mértékben hozzájáruljon a kreatív megoldások gazdag tárházának kidolgozásához.

Előnyei:

  • A problémamegoldás során használt ötletbörze a csapattagok sokrétű tapasztalatát hozza "játékba". 
  • Növeli a feltárt ötletek gazdagságát, ami azt jelenti, hogy gyakran együtt jobb megoldásokat találhatnak a résztvevők egy felmerülő probléma/feladat megoldására.
  • Segíthet abban is, hogy a csapat tagjai beleszóljanak a választott megoldásba.
  • Rendszerint szórakoztató, ezért segít(het)i a csapattagok kötődését, hiszen pozitív, jutalmazó környezetben oldják meg a problémákat.

Fontos, hogy nyitott elmével és ítélkezésmentessen közelítsük meg a feladatot. Ellenkező esetben, az ötletek száma és minősége zuhan, és a morál megsérülhet.

A csoportos ötletbörze lépései

1. lépés: Csoport előkészítése

2. lépés: Probléma/feladat felvázolása

3. lépés: Beszélgetés vezérfonalának meghatározása és irányítása egy kiválasztott személy által


© 2007 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el