A vállalat környezete, piaci kapcsolatai
Az üzlet világát alkotó vállalatok, vállalkozások, szervezetek, tevékenységük minden területén egy közegben, egymással kölcsönhatásban működnek, melyet környezetnek nevezünk.
A vállalat olyan gazdasági szervezeti alapegység, amely a gazdasági élet más szereplőitől elkülönülten gazdálkodik, hozzájuk a piac közvetítésével kapcsolódik, kockázatot vállal, vmint a pénzjövedelem szerzésére és növelésére törekszik.
Tekintettel arra, hogy minden gazdasági vállalkozást az jellemzi, hogy
- erőforrásokat fektet be,
- meghatározott cél, profit elérésére törekszik,
- kockázatot vállal,
- piacon kerül kapcsolatba más üzleti szervezetekkel
Hasonlóan a fogyasztóhoz, a termelőnek is dönteni kell:
- Mit termeljen? --> ami a legnagyobb profitot hozza
- Hogyan termeljen? --> milyen technológiával, hogyan kombinálja a termelés tényezőit, hogy legalacsonyabb legyen a költsége
- Kinek termeljen? --> milyen mennyiségű termékkel, kínálattal jelenjen meg a piacon, ezt is a profitmotívum befolyásolja
A vállalat és környezete között gazdasági folyamatok zajlanak.
Gazdasági folyamatokon a gazdaságban általában egy év alaltt megtermelt javak termelésévl és felhasználásával, a jövedelmek keletkezésével és elosztásával kapcsolatos áru- és pénzmozgásokat értjük.
Minden gazdasági folyamat két részfolyamatra bontható:
- Reálfolyamatoknak nevezzük az áruk és szolgáltatások természetes mértékegységben való mzgását (értékesítésből bevételre tesz szert a vállalkozás, melyből majd munakbért fizet).
- A jövedelmi folyamatok a reálfolyamatok ellenértékeként áramló pénzmozgásokat tartalmazzák (munakbért kap a fogyasztó, melyből majd vásárol a vállalkozástól).
A vállalat környezete nem más, mint azon tényezők, szervezetek, személyek dinamikusan változó összessége, melyekre a vállalat, a vállalat szereplői gazdasági tevékenységük során közvetve, vagy közvetlenül hatással vannak, s amelyek közvetve, vagy közvetlenül ugyancsak hatást gyakorolnak a vállalatra.
A vállalat külső környezetét mikro-, makro-, és globális környezetként definiálhatjuk, ahol a vállalatra hatással lévők közvetlenül vagy közvetve hatnak a vállalati értéktermelő folyamatokra.

1. ábra: A vállalat külső környezete
Mikrokörnyezet: a vállalat szűkebb környezete, mellyel a vállalat folyamatos, üzletszerű, működése során közvetlen kapcsolatban áll.
Elemei:
- szállítók: anyagokat, szolgáltatásokat biztosíthatnak a vállalat számára.
- vevők: személyek/szervezetek, amelyek a célpiacot jelentik, azaz a vállalat termékeit hasznosítják.
- versenytársak: akikkel folyamatos harcot vívnak a vevők pénzének megszerzéséért.
- piaci közvetítők: kereskedelmi ügynökök, akik a vevőket felkutatják, a kereskedelmi hálózat, szállítmányozó vállalatok, amelyek vízi, légi úton, közúton juttatják célba az árukat.
- közvélemény: azok a társadalmi szervezetek, csoportok, hatóságok, amelyek pozitívan/negatívan befolyásolhatják a vállalatot céljai elérésében.
Makrokörnyezet: a vállalat tágabb környezete, mellyel a vállalat indirekt, közvetett kapcsolatban (kölcsönhatásban) áll.
Elemei:
- politikai, jogi környezet: magába foglalja a jogszabályalkotást, amely a vállalkozás tevékenységét befolyásolja (munka törvénykönyve, adótörvény, NAV).
- demográfiai környezet: ez jelenti a népesség számát, összetételét, területi elhelyezkedését, népesedés alakulását.
- természeti környezet: nyersanyagok mennyiségének alakulása a környezetszennyezés visszaszorítása, a jövő fennmaradása érdekében.
- technológiai környezet: technika, technológia követése érdekében, annál is inkább, mert a fejlődés felgyorsult, hiszen évenként jönnek létre új termékek, technológiák és aki itt lemarad, kimarad a piacról is.
- gazdasági környezet: a gazdaság fejlettségét, jövedelemtermelőképességét jelenti, demográfiai környezettel együtt határozza meg a mindenkori vásárlóerőt. A demográfiai környezet a létszámot a gazdasági környezet a jövedelmet jelenti.
- társadalmi, kulturális környezet: környezet kulturális értékeinek megőrzése, szubkultúrák léte.
Globális környezet: a világggazdaság egészét átfogó fejlődési irányzatok amelyek ismerete különösen a jövőképet, stratégiát kidolgozó és megvalósító vállalatok számára nélkülözhetetlen.
Játékos feladatok
Kapcsolódó cikkek
A vállalat célja és a célpiacok
A vállalat racionális szereplő, ebből eredendően, a szükségletek kielégítése mellett üzleti tevékenységének fő célja a profit szerzés.
Vállalat társadalmi felelősségvállalása
A gazdasági szervezetek társadalomban betöltött szerepéről való gondolkodás gyakorlatilag egyidős magukkal a vállalatokkal. A vállalati szociális szerepvállalás...
.
.
.