A vállalat környezete, piaci kapcsolatai

2024.02.17

Az üzlet világát alkotó vállalatok, vállalkozások, szervezetek, tevékenységük minden területén egy közegben, egymással kölcsönhatásban működnek, melyet környezetnek nevezünk. 

A vállalat olyan gazdasági szervezeti alapegység, amely a gazdasági élet más szereplőitől elkülönülten gazdálkodik, hozzájuk a piac közvetítésével kapcsolódik, kockázatot vállal, vmint a pénzjövedelem szerzésére és növelésére törekszik. 

Tekintettel arra, hogy minden gazdasági vállalkozást az jellemzi, hogy

  • erőforrásokat fektet be,
  • meghatározott cél, profit elérésére törekszik,
  • kockázatot vállal,
  • piacon kerül kapcsolatba más üzleti szervezetekkel
    a vállalat és a vállalkozás szinonim fogalomként kezelhetők. 

Hasonlóan a fogyasztóhoz, a termelőnek is dönteni kell:

  • Mit termeljen? --> ami a legnagyobb profitot hozza
  • Hogyan termeljen? --> milyen technológiával, hogyan kombinálja a termelés tényezőit, hogy legalacsonyabb legyen a költsége
  • Kinek termeljen? --> milyen mennyiségű termékkel, kínálattal jelenjen meg a piacon, ezt is a profitmotívum befolyásolja

A vállalat és környezete között gazdasági folyamatok zajlanak. 

Gazdasági folyamatokon a gazdaságban általában egy év alaltt megtermelt javak termelésévl és felhasználásával, a jövedelmek keletkezésével és elosztásával kapcsolatos áru- és pénzmozgásokat értjük. 

Minden gazdasági folyamat két részfolyamatra bontható:

  • Reálfolyamatoknak nevezzük az áruk és szolgáltatások természetes mértékegységben való mzgását (értékesítésből bevételre tesz szert a vállalkozás, melyből majd munakbért fizet). 
  • A jövedelmi folyamatok a reálfolyamatok ellenértékeként áramló pénzmozgásokat tartalmazzák (munakbért kap a fogyasztó, melyből majd vásárol a vállalkozástól). 


A vállalat környezete nem más, mint azon tényezők, szervezetek, személyek dinamikusan változó összessége, melyekre a vállalat, a vállalat szereplői gazdasági tevékenységük során közvetve, vagy közvetlenül hatással vannak, s amelyek közvetve, vagy közvetlenül ugyancsak hatást gyakorolnak a vállalatra. 

A vállalat külső környezetét mikro-, makro-, és globális környezetként definiálhatjuk, ahol a vállalatra hatással lévők közvetlenül vagy közvetve hatnak a vállalati értéktermelő folyamatokra.

1. ábra: A vállalat külső környezete

Mikrokörnyezet: a vállalat szűkebb környezete, mellyel a vállalat folyamatos, üzletszerű, működése során közvetlen kapcsolatban áll.

   Elemei: 

  • szállítók: anyagokat, szolgáltatásokat biztosíthatnak a vállalat számára.
  • vevők: személyek/szervezetek, amelyek a célpiacot jelentik, azaz a vállalat termékeit hasznosítják.
  • versenytársak: akikkel folyamatos harcot vívnak a vevők pénzének megszerzéséért.
  • piaci közvetítők: kereskedelmi ügynökök, akik a vevőket felkutatják, a kereskedelmi hálózat, szállítmányozó vállalatok, amelyek vízi, légi úton, közúton juttatják célba az árukat.
  • közvélemény: azok a társadalmi szervezetek, csoportok, hatóságok, amelyek pozitívan/negatívan befolyásolhatják a vállalatot céljai elérésében.

Makrokörnyezet: a vállalat tágabb környezete, mellyel a vállalat indirekt, közvetett kapcsolatban (kölcsönhatásban) áll. 

   Elemei:

  • politikai, jogi környezet: magába foglalja a jogszabályalkotást, amely a vállalkozás tevékenységét befolyásolja (munka törvénykönyve, adótörvény, NAV).
  • demográfiai környezet: ez jelenti a népesség számát, összetételét, területi elhelyezkedését, népesedés alakulását.
  • természeti környezet: nyersanyagok mennyiségének alakulása a környezetszennyezés visszaszorítása, a jövő fennmaradása érdekében.
  • technológiai környezet: technika, technológia követése érdekében, annál is inkább, mert a fejlődés felgyorsult, hiszen évenként jönnek létre új termékek, technológiák és aki itt lemarad, kimarad a piacról is.
  • gazdasági környezet: a gazdaság fejlettségét, jövedelemtermelőképességét jelenti, demográfiai környezettel együtt határozza meg a mindenkori vásárlóerőt. A demográfiai környezet a létszámot a gazdasági környezet a jövedelmet jelenti.
  • társadalmi, kulturális környezet: környezet kulturális értékeinek megőrzése, szubkultúrák léte.

Globális környezet: a világggazdaság egészét átfogó fejlődési irányzatok amelyek ismerete különösen a jövőképet, stratégiát kidolgozó és megvalósító vállalatok számára nélkülözhetetlen. 

Kapcsolódó cikkek

A vállalat célja és a célpiacok

A vállalat racionális szereplő, ebből eredendően, a szükségletek kielégítése mellett üzleti tevékenységének fő célja a profit szerzés. 

Elolvasom>>>

Vállalat társadalmi felelősségvállalása

A gazdasági szervezetek társadalomban betöltött szerepéről való gondolkodás gyakorlatilag egyidős magukkal a vállalatokkal. A vállalati szociális szerepvállalás... 

Elolvasom>>>

.

.

.

© 2007 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el
Sütiket használunk, hogy biztosítsuk a weboldal megfelelő működését és biztonságát, valamint hogy a lehető legjobb felhasználói élményt kínáljuk Neked.

Haladó beállítások

Itt testreszabhatod a süti beállításokat. Engedélyezd vagy tiltsd le a következő kategóriákat, és mentsd el a módosításokat.