A vállalat célja és a célpiacok
A szervezet célrendszere három alapvető, fő cél mentén határozható meg:
- A fogyasztó igényeinek minél teljesebb kielégítése;
- A szervezet dolgozói szükségleteinek minél teljesebb kielégítése;
- A szervezet lehető leghatásosabb, legprofitábilisabb működtetése (azaz, a tulajdonosi elvárásoknak való megfelelés).
A vállalat racionális szereplő, ebből eredendően, a szükségletek kielégítése mellett üzleti tevékenységének fő célja a profit szerzés. Ennek elérése érdekében szükségszerűen alkalmazkodik, és igyekszik hatni külső és belső környezetére, ez viszont további célok megfogalmazását teszi szükségessé. Ezek a következők lehetnek:
- profit szerzése (általában ez az alapvető cél, ami nem más, mint a fogyasztói igénykielégítés nyereség elérése mellett);
- növekedés, fejlődés menete (pl. újabb üzletek nyitása, gyártósor fejlesztése, bővítése);
- piaci pozíciók megőrzése, fejlesztése (meglévő piacok megtartása, új piacok felkutatása és megszerzése);
- innováció (újítás) (pl. új termék bevezetése, új módszertan alkalmazása)
- fizetőképesség megőrzése (arra való törekvés, hogy fizetési kötelezettségeinek a cég mindig időben eleget tudjon tenni);
- szükséges erőforrások megszerzése (a szükséges termelési tényezők leggazdaságosabb megszerzése);
- vezetői külön célok.
A célok sorrendjét mindig az adott körülmények befolyásolják. (Pl. munkaerőhiány esetén a szükséges erőforrások megszerzése lesz - átmenetileg - a fő cél.
A vállalati célok tartalmának terjedelmi hierarchiája a cég céljainak felépítését szemlélteti, mely hierarchiában lefelé haladva az egyes céloknak egyre kisebb a súlya, ugyanakkor egyre többféle tényezőt ölelnek át.

Alapvető cél: a szervezet tevékenységének irányultságát, létének értelmét kifejező cél (pl. igénykielégítés).
Küldetés: a vállalat hosszú távú elképzelése a cég feladatairól és céljairól, azaz, az alapvető cél elérésének módja (pl. rendeltetési cél).
Távlati, tartós célok: a küldetés megvalósításának lehetséges feladatait részletezi (pl. nyereség, image).
Közvetlen, irányítási célok: megfogalmazzák az átfogó célokból levezetett irányítási célokat (pl. új szállító bevonása).
Operatív, működési célok: egy-egy konkrét cselekvésre (akcióra) vonatkozó célokat azonosítja (pl. anyagbeszerzés).
A vállalat küldetésének céljai mellett meg kell határozni a célpiacot is, azaz, azon fogyasztói csoportokat, akiknek ki szeretné elégíteni szükségleteit. Ezek a piacok különböző szegmensből kerülhetnek ki.
A célpiacok legfontosabb típusai:
- Fogyasztói piacok: e piacok jelentik az egyének és háztartások piacait, melyek fogyasztási cikkeket, illetve szolgáltatásokat vesznek egyéni szükségleteik kielégítése céljából.
- Ipari piacok: e piacok a szervezetek piacait jelentik, amelyek a termékeket, illetve szolgáltatásokat más termékek, vagy szolgáltatások előállítása céljából vásárolják meg.
- Viszonteladók piacai: e piacok szereplői a felkínált árut haszonnal történő továbbértékesítés céljából vásárolják meg.
- Kormányzati és egyéb nem nyereségorientált piacok: e piacok azon szereplők piacait jelentik, melyek a termékek, illetve szolgáltatások vásárlását abból a célból teszik, hogy azokat eljuttassák más, olyan fogyasztók részére, akik e nélkül hiányt szenvednének e termékekben, illetve e termékeket, szolgáltatásokat közösségi célok érdekében működtessék, üzemeltessék.
- Nemzetközi piacok: e piacok alatt értjük a külföldi vevők piacait, melyek természetesen magukba foglalják a külföldi fogyasztókat, ipari szektort, viszonteladókat, kormányzatokat, illetve non-profit szervezeteket.
Kapcsolódó cikkek
A vállalat környezete, piaci kapcsolatai
Az üzlet világát alkotó vállalatok, vállalkozások, szervezetek, tevékenységük minden területén egy közegben, egymással kölcsönhatásban működnek, melyet környezetnek nevezünk.
Vállalat társadalmi felelősségvállalása
A gazdasági szervezetek társadalomban betöltött szerepéről való gondolkodás gyakorlatilag egyidős magukkal a vállalatokkal. A vállalati szociális szerepvállalás...
.
.
.