A vállalat célja és a célpiacok

2024.02.19

A szervezet célrendszere három alapvető, fő cél mentén határozható meg: 

  • A fogyasztó igényeinek minél teljesebb kielégítése;
  • A szervezet dolgozói szükségleteinek minél teljesebb kielégítése;
  • A szervezet lehető leghatásosabb, legprofitábilisabb működtetése (azaz, a tulajdonosi elvárásoknak való megfelelés). 

A vállalat racionális szereplő, ebből eredendően, a szükségletek kielégítése mellett üzleti tevékenységének fő célja a profit szerzés. Ennek elérése érdekében szükségszerűen alkalmazkodik, és igyekszik hatni külső és belső környezetére, ez viszont további célok megfogalmazását teszi szükségessé. Ezek a következők lehetnek:

  • profit szerzése (általában ez az alapvető cél, ami nem más, mint a fogyasztói igénykielégítés nyereség elérése mellett);
  • növekedés, fejlődés menete (pl. újabb üzletek nyitása, gyártósor fejlesztése, bővítése);
  • piaci pozíciók megőrzése, fejlesztése (meglévő piacok megtartása, új piacok felkutatása és megszerzése);
  • innováció (újítás) (pl. új termék bevezetése, új módszertan alkalmazása)
  • fizetőképesség megőrzése (arra való törekvés, hogy fizetési kötelezettségeinek a cég mindig időben eleget tudjon tenni);
  • szükséges erőforrások megszerzése (a szükséges termelési tényezők leggazdaságosabb megszerzése);
  • vezetői külön célok. 

A célok sorrendjét mindig az adott körülmények befolyásolják. (Pl. munkaerőhiány esetén a szükséges erőforrások megszerzése lesz - átmenetileg - a fő cél. 


A vállalati célok tartalmának terjedelmi hierarchiája a cég céljainak felépítését szemlélteti, mely hierarchiában lefelé haladva az egyes céloknak egyre kisebb a súlya, ugyanakkor egyre többféle tényezőt ölelnek át. 

Alapvető cél: a szervezet tevékenységének irányultságát, létének értelmét kifejező cél (pl. igénykielégítés).

Küldetés: a vállalat hosszú távú elképzelése a cég feladatairól és céljairól, azaz, az alapvető cél elérésének módja (pl. rendeltetési cél). 

Távlati, tartós célok: a küldetés megvalósításának lehetséges feladatait részletezi (pl. nyereség, image).

Közvetlen, irányítási célok: megfogalmazzák az átfogó célokból levezetett irányítási célokat (pl. új szállító bevonása).

Operatív, működési célok: egy-egy konkrét cselekvésre (akcióra) vonatkozó célokat azonosítja (pl. anyagbeszerzés). 


A vállalat küldetésének céljai mellett meg kell határozni a célpiacot is, azaz, azon fogyasztói csoportokat, akiknek ki szeretné elégíteni szükségleteit. Ezek a piacok különböző szegmensből kerülhetnek ki. 

A célpiacok legfontosabb típusai:

  • Fogyasztói piacok: e piacok jelentik az egyének és háztartások piacait, melyek fogyasztási cikkeket, illetve szolgáltatásokat vesznek egyéni szükségleteik kielégítése céljából. 
  • Ipari piacok: e piacok a szervezetek piacait jelentik, amelyek a termékeket, illetve szolgáltatásokat más termékek, vagy szolgáltatások előállítása céljából vásárolják meg.
  • Viszonteladók piacai: e piacok szereplői a felkínált árut haszonnal történő továbbértékesítés céljából vásárolják meg. 
  • Kormányzati és egyéb nem nyereségorientált piacok: e piacok azon szereplők piacait jelentik, melyek a termékek, illetve szolgáltatások vásárlását abból a célból teszik, hogy azokat eljuttassák más, olyan fogyasztók részére, akik e nélkül hiányt szenvednének e termékekben, illetve e termékeket, szolgáltatásokat közösségi célok érdekében működtessék, üzemeltessék. 
  • Nemzetközi piacok: e piacok alatt értjük a külföldi vevők piacait, melyek természetesen magukba foglalják a külföldi fogyasztókat, ipari szektort, viszonteladókat, kormányzatokat, illetve non-profit szervezeteket. 

Kapcsolódó cikkek

A vállalat környezete, piaci kapcsolatai

Az üzlet világát alkotó vállalatok, vállalkozások, szervezetek, tevékenységük minden területén egy közegben, egymással kölcsönhatásban működnek, melyet környezetnek nevezünk.

Elolvasom>>>

Vállalat társadalmi felelősségvállalása

A gazdasági szervezetek társadalomban betöltött szerepéről való gondolkodás gyakorlatilag egyidős magukkal a vállalatokkal. A vállalati szociális szerepvállalás... 

Elolvasom>>>

.

.

.

© 2007 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el